Jdi na obsah Jdi na menu
 

Final Fantasy spin-offy

Fenomén Final Fantasy:

fftactics.gif   Spolu s hlavní sérií se Final Fantasy dočkala i velkého množství tzv. spin-offů. Ty celou sérií doplňují, rozvíjejí a díky nim se celý fenomém FF neskutečně větví, přičemž není v silách tohoto článku postřehnout jejich vývoj a charakter, ale je vhodné se o nich alespoň krátce zmínit. Předem však říkám, že skutečně nelze zmínit vše, a proto se předem omlouvám, jestli v tomto - pro někoho možná suchém výčtu - bude nějaký ten "spin" chybět.

chocobo_tales_pop-up_duel.jpg   Úplně první vlna spin-offů začala na začátku 90. let a je spojena s úspěchem prvních vydaných Final Fantasy v USA. Pro posílení značky Squaresoft začala firma vydávat pro americký trh nové tituly FF.

   Je to především Final Fantasy Legend a jeho dvě pokračování i Final Fantasy Adventure, která dokonce založila novou sérii. K tomu ještě připočtěme "trojského koně" Square, kterým je Final Fantasy: Mystic Quest. Všechny tyto tituly jsou cíleně zaměřené pro americké hráčské publikum, a proto jsou hratelnostně a příběhově prostější.        

   Další vlnu přinesl rok 1997 a ohromný úspěch Final Fantasy VII. Roztomilý žlutý Chocobo se stal jakýmsi maskotem celé série a není proto divu, že se dočkal i svých vlastních her: Chocobo Racing, RPG Chocobo´s Mysterious Dungeon a různých stolových her v celé Chocobo Collection. Přitom se vlastního pokračování dočkalo v roce 1998 i Chocobo´s Mysterious Dungeon.

                    choc_racing02.jpg

   Tím však nejdůležitějším a zcela jistě nejlepším spin-offem v éře PlayStation One byla Final Fantasy Tactics. Vývoj probíhal souběžně s FF VII, ale snahou bylo se především vrátit ke kouzlu 2D titulů. Hra vyšla pouze v USA a trvalo dlouhých 10 let, než se objevila i v Evropě na PSP v podobě remaku s podtitulem "The War of The Lions". Hra byla příběhově rozsáhlá a bohatá a těžké strategické bitvy se staly noční můrou i po letech. Poprvé se vše odehrávalo ve světě Ivalice, kam se tvůrci ještě několikrát vrátili. Final Fantasy: Tactics se dočkal prodeje přesahujícího 2 a čtvrt miliónů kusů a dočkal se dalších dvou pokračování.

battlegrid.jpg   Ještě před vydáním FF VIII se Sakaguchi nechal slyšet, že se co nejdříve dočkáme Final Fantasy filmu. Toto prohlášení však bylo mylné, protože tento film byl jen akční sci-fi, která mělo opravdu jen velmi málo společného se sérií Final Fantasy. Squaresoft však ukázala, že dokáže počítačovou animací nejen konkurovat, ale i překonat taková studia, jako byla Dreamworks a Pixar. Když se v roce 2001 film Final Fantasy: Spirits Within (u nás v českém překladu "Esence života") dostal do kin, tak byl označován jako mezník v animaci. Technicky dokonalý snímek s poměrně slušný příběhem, ale zde veškerá chvála končí, protože se film stal nejvíce prodělečným podnikem v historii Squaresoft a v USA a i v Evropě naprosto propadl. Nejhorší ovšem bylo, že to byla skvrna na skvělé pověsti Sakaguchio, které se však bohužel už nikdy nezbavil, a velkou měrou později přispěla i k jeho pádu.

akiross.jpg   S vydáním FF X nastal největší rozmach série. V roce 2004 poprvé v sérii pokračoval příběh regulérní FF dalším dílem v podobě Final Fantasy X-2. K FF X se ještě váže Final Fantasy X International ukazující, co se dělo mezi FF X a FF X-2 a FF X-2 International, který pro změnu ukazuje, co se stalo po událostech FF X-2. Anglické lokalizace a vydání v Evropě se v roce 2014 dočkala pouze Final Fantasy X International, která byla součástí FF X/X-2 HD, který vyšel na PS3 a v brzké době se objeví i na PS4. 

crisis_core.png   Dalším zcela kompilacemi a nadstavbou zaplněným FF dílem se stala FF VII. Její kompilace, jak jsme si už v hlavním článku říkali, obsahují krátký anime film Last Order, celovečerní CGI film Advent Childern z roku 2005, akční adventuru Dirge Of Cerberus, mobilní hru Before Crisis a v neposlední řadě nejlepší z kompilací: Crisis Core pro PSP. V roce 2014 k tomuto výčtu přibyla ještě Final Fantasy VII: G-Bike, která vyšla v Japonsku na mobilní telefony.     

   Po vydání FF XII se výčet FF bokovek zvýšil ještě o Ivalice Alliance a další vedlejší produkty k Final Fantasy XIII, a to Final Fantasy XIII-2 a Lightning Returns: Final Fantasy XIII. De facto samostatnou kapitolou je v současnosti další z kompilací třináctého dílu: Final Fantasy Type-0, která původně vyšla pouze v Japonsku na PSP, ale Square - Enix se rozhodl pro její HD remaster, který vyjde v roce 2015 pro PS4 a Xbox One.   

   Že už je těch FF titulů nějak hodně? A co třeba ještě úspěšnou akční PSP sérii Final Fantasy: Dissidia a Final Fantasy: Crystal Chronicles se svými pokračováními?

                   ff_dissidia_alternatewallpaper_by_shinrawallpapers-d343eso.jpg

   A to jsme vůbec nepohovořili o zhruba desítce mobilních FF her, dalších remaků, remasterů, různých novel a románů, nebo rytmických srandiček typu Theatrhythm Final Fantasy pro Nintendo 3DS. 

   Je toho zkrátka hodně a dokud FF bude takto slavnou značkou, která bude vynášet, tak se nic nezmění, a spíše naopak bude takovýchto titulů přibývat. Pravda je, že jejich kvalita osciluje od propadáků, které se prodávají jen díky názvu "Final Fantasy" na obale, až po průměr. Jen zcela vyjímečně se podaří z některého z těchto titulů udělat úspěšnou hru, která zaujme i jako samostatná hra, a která se bude prodávat i bez toho, že je jen "od tvůrců FF".

                   dissidia_final_fantasy-t2.jpg    

Osobní doporučení:

z her:

- FF Tactics

- FF VII: Crisis Core

- FF: Dissidia

- FF Type-0 HD 

z filmů:

- FF VII: Advent Children

 
 

 

Poslední fotografie


Facebook

Kontakt



Statistiky

Online: 1
Celkem: 38852
Měsíc: 878
Den: 20